Y házban járt az 5.z

A pályaorientációs nap alkalmából az iskola 5. osztálya ellátogatott az Y házba is, ahol a ház szakmai vezetője, edzője, sensei Agócs Tibor fogadta Öket. Itt most elsősorban nem a karatéé volt a főszerep. A gyerekek helyet foglaltak a tatamin és elsőként egy filmet láthattak az Y-ház létrejöttéről, amely közösségi munka volt a sportolók, a gyerekek és szülők bevonásával, így jól tükrözte a közösségben rejlő erőt. Ezt követően a gyerekek körbejárták az épületet. Az irodában sokat időztek, mert itt információt kaptak az irodai asszisztens munkájáról, annak szerteágazó feladatairól, az ahhoz szükséges tudásról. A falon elhelyezett képek kapcsán (Mesterek és Tanítványok) szó esett a tiszteletről.
Ezt követően Tibor a pályaorientáció szempontjából fontos dolgokról és az edző feladatairól beszélt, amit az Y-média által készített filmek vetítésével (edzőtáborok, versenyek) és egy-két koordinációs-, figyelem-, koncentrációfejlesztő gyakorlatokkal tört meg. Szó volt a motivációról, a képességekről és olyan fejleszthető dolgokról, mint például, a megismerő tevékenység, önmaguk kifejlesztése, figyelem, figyelem megosztás, melyeket konkrét helyzetekben tapasztalhattak meg a gyerekek,. A kép-,képzelet-,képes-, képes vagyok rá szavak elemzésén át rámutatott, arra, milyen fontos, hogy legyen kép a fejünkben, arról, hogy mit szeretnénk csinálni, mert csak akkor képesek azt megvalósítani. Példákon keresztül rávilágította a gyerekeket arra is, hogy a későbbi boldogulásuk érdekében milyen fontos az, ahogyan most élnek…az, hogy mit esznek-isznak, alszanak-e eleget, mivel töltik a szabadidejüket (tartalmas programok, telefonozás..), kihasználják-e tehetségüket, segítenek-e otthon, milyen emberekkel, barátokkal veszik magukat körbe, sportolnak-e valamit, tartoznak-e közösségbe, megtesznek-e dolgokat akkor is, ha nincs kedvük hozzá, küzdenek-e ha el akarnak érni valamit. Előkerült a célok fontossága, az azok eléréséhez szükséges munka, a jó időbeosztás (’time management’), a komfortzónából való kilépés fontossága, előnyei, melyekre a tudatos odafigyelést már ebben a korban jó elkezdeni annak érdekében, hogy mire pályaválasztás elé kerül a gyermek, ismerje önmagát, és tudatosabban döntsön az életét, tanulmányait illetően.
Végül felhívta a gyerekek figyelmét arra, hogy rajtuk áll, hogy mit kezdenek el csinálni, mit tesznek a jövőjük, a kitűzött céljuk érdekében, ezáltal, hogy mivé válhatnak.
A hallottak lenyűgözték a gyerekeket. Volt akiket megerősített, másokat elgondolkodtatott, hogy mit tehetne önmaga fejlődéséért, megvalósításáért.
Köszönjük szépen a lehetőséget és a páratlan motivációs előadást sensei Agócs Tibornak!

Author: Bene László