logologó2

Komplex tehetséggondozó program megvalósítása a térbeli-vizuális terület fejlesztésével a Jászági Általános Iskola Gerevich Aladár Általános Iskolai Tagintézményében

A Nemzeti Tehetség Program keretén belül megvalósított programunkat 2015.11.04.-én kezdtük. A szintfelmérő foglalkozáson ismertettük a tanulókkal a program célját és a megvalósítandó tevékenységformákat. Ez alkalommal válogattuk ki azokat a tanulókat, akik a szabadon választott témában és különböző technikával készített munkáik alapján részesei lesznek a tehetséggondozó foglalkozásoknak. A szakkör keretében zajló munka – a pályázat rajtunk kívülálló problémái miatt – 2016.01.27.-én folytatódott. Ezen a foglalkozáson a tanulók Viktor Vasarely munkáinak bemutatása után fantáziarajzot készítettek önálló terv alapján vagy másolással. 2016. februárjában négy foglalkozást tartottunk. Az elsőn a színek, színfoltok hangulati hatásait vizsgáltuk. A gyerekek megismerték a foltképzés lehetőségeit, a színkeverés technikáját, a színek dekoratív és figyelemfelhívó szerepét. A második alkalommal a fény-árnyék kontraszthatásra épülő alkotásokat készítettek a tanulók. A Jászság festője, Gecse Árpád alkotásai alapján, szabadon választott technikával tájképeket vagy csendéleteket készítettek. A hónap utolsó foglalkozásán a ritmus és a forma kompozíciós hatásait vizsgálták a gyermekek. A színek és a formák ismétlésével rajzoltak és festettek. Márciusban szintén négy foglalkozáson bizonyíthatták tehetségüket a tanulók. A húsvét ünnepköréhez kapcsolódóan irodalmi alkotásokhoz illusztrációkat készítettek a tanulók. A márciusi foglalkozások többségén a nézőpontok fontosságával, a takarással, az árnyékolással ismerkedtek a gyerekek, valamint ismert művek cselekménysorát jelenítették meg. Áprilisban a már kialakult keretek között folytattuk a munkát: a tanulók nagy örömmel és jókedvvel készítették az alkotásokat. Egyre otthonosabban mozognak a képzőművészet világában, bátran használják az ecsetet és a rajzeszközöket, sokat javult a térbeli és vizuális kultúrához való viszonyuk. Ebben a hónapban kiemelt feladatunk volt a valóság célirányos megfigyelése: a megfigyelt formáról a nézőpontnak, a térbeli, színbeli minőségnek megfelelő tanulmány készítése, az otthoni tér, tárgyak megjelenítése. Mozdulatok tanulmányozása után azokról fázisrajzok készítése, és a téri mozgás kifejezése formai ismétléssel. Május hónapban a fényképezés technikai alapjait sajátították el a tanulók. Megjelenítettek embereket, településrészeket, természeti formákat a fotókon. Nagy kedvvel fényképezték a tavaszi tájat és az ébredő természetet. Ebben a hónapban látogattunk el Jászberénybe, a Hamza Múzeumba, ahol megismerkedtek a tanulók Hamza D. Ákos és felesége, Lehel Mária életével és művészeti alkotásaival. Múzeumpedagógiai foglalkozás keretén belül vegyes technikával készítettek alkotásokat. Júniusban az elkészült munkákat rendszereztük, válogattuk, megszerveztük az elkészült alkotásokból a kiállítást.

Kisbalázs Gáborné, Rozmis Margit szakmai megvalósítók