Beszámoló TÁMOP 3.1.4 -12/2-2012-0168

Iskolánk beszámolója a TÁMOP 3.1. 4 – 12/2/2012-0168 pályázat programjairól:

A 1. 1
Erdei iskola, faültetés, szemétszedés
Három alkalommal volt lehetősége alsó tagozatos diákjainknak, hogy erdei iskolában vegyenek részt a pályázatnak köszönhetően.
• Farmos – Tápiószentmárton – Göbölyjárás – Tápiószele, 2014. június 04-06.
• Erdei iskola – Szilvásvárad, 2015. június
• Erdei iskola – Szilvásvárad, 2015. szeptember
Az egybefüggően többnapos, az oktatási intézménytől távoli tanulásszervezési mód során a tanulás a tanulók aktív, cselekvő, kölcsönösségen alapuló együttműködésére és kommunikációjára épült. A tanítás tartalmilag és tantervileg egyaránt szorosan és szervesen kapcsolódott a választott helyszín természeti, ember által létesített és szociokulturális környezetéhez. Kiemelkedő nevelési feladata volt az általunk szervezett erdei iskoláknak a környezettel harmonikus, egészséges életvezetési képességek fejlesztése, és a közösségi tevékenységekhez kötődő szocializáció. Fontos hangsúlyt kapott az élményközpontú megtapasztalás. Tudatossá és akaratlagossá akartuk tenni a gyermekek igényét környezetük megismerésére, megóvására, a környezettudatosságra, az egészséges életmódra. Lehetőséget biztosítottunk a szabadban történő testmozgásra, kikapcsolódásra. Törekedtünk arra, hogy a gyermekekben kialakuljon az igény a természet jobb megismerésére, a környezeti problémák iránti érzékenységre. Hogy az otthonmaradók is megismerjék tevékenységünket, a programokon fotókat készítettünk és színes beszámolókat tartottunk az iskola tanulóinak, pedagógusainak, a szülőknek. Egyébként a szülők bevonása, előzetes tájékoztatása fontos része volt projektünknek, mivel a szülőknek tudniuk kell, hogy mi történik az erdei iskolában, ezért szükséges ítéltük meg ennek a tanulási formának a bemutatását, a program előzetes, illetve értékelő ismertetését. Az erdei iskolai együttlét segítette a közösséggé formálódást, erősítette a szociális kompetenciák, az együttélési, kapcsolatkezelési képességek fejlesztését, az egymás iránti toleranciát. Az erdei iskola egyik alapvető célja volt a közösségi létforma gyakorlása, az önkiszolgálás, az egymásra figyelés, az együttműködés, a felelősségvállalás kialakítása, erősítése. Versenyek meghirdetésével fokoztuk a küzdőszellemet, az egymással való egészséges versenyszellemet. Hirdettünk versenyt a szobák közötti tisztaság tekintetében, illetve a sportversenyek vonatkozásában a váltó és sorversenyek, célba dobás, hulahopp kategóriában. A rajzolni szeretők rajzversenyen mérhették össze tehetségüket, ötletességüket.
A program keretében került sor faültetésre és szemétgyűjtésre 2014 márciusában. A faültetéssel, szemétszedéssel igyekeztünk diákjainkban kialakítani a környezetünkért való felelősségvállalás fontosságát, a szép és esztétikus környezet iránti igényesség kialakítását. A programba az iskola 140 tanulója kapcsolódott be. A programhoz biztosítottuk a facsemetéket, a szemétgyűjtéshez szükséges zsákokat és kesztyűket.

Erdei iskola

Faültetés

A. 1. 2.
Két alkalommal rendeztünk Játszóházat tanulóink kikapcsolódására, 2014 és 2015 júniusában iskolánk udvarán. Az intézményünk által szervezett gyermeknapi játszóház olyan gyermek központú, színvonalas játszóház volt, amelyben minden gyermek, évfolyamra való tekintet nélkül, megtalálhatta a számára ideális szórakozási lehetőséget. Törekedtünk arra, hogy szerepet kapjanak a játékok között a régi korok fajátékai, hogy tanulóink megismerhessék elődeik kedvelt játékait, például a gólyalábat vagy a tekét. Célunk az volt, hogy biztonságos körülmények között, a lehető legtöbb játékot vonultassuk fel és kellemes szórakozást, tartalmas kikapcsolódást biztosítsunk diákjainknak. Az iskola udvarán kialított játszóházban intézményünk 140 tanulója játszhatott, versenghetett és szerezhetett zsetonokat, melyeket nyereménytárgyakra válthatott jó teljesítménye jutalmaként. A 2015-ös játszóházban bohócműsor szórakoztatta tanulóinkat, lufi-hajtogatás és egyéb kézműves programok biztosították a felhőtlen szórakozást, majd közös pizzázás zárta a szórakoztató délelőttöt.

A. 1.4. Sportkirándulások
A program keretében több sportkirándulást szerveztünk, melyeknek célja, hogy lehetőséget biztosítsunk tanulóink számára közvetlen környezetünk, illetve az ország távolabbi vidékeinek megismerésére, érdekességek megtekintésére. A kirándulások lehetőséget biztosítottak a mozgásra, a szabadban eltöltött idő növelésére, a tanórákon – földrajz, természetismeret, biológia – elsajátított elméleti ismeretek elmélyítésére. Egészséges életmódra, rendszeres testmozgásra neveltek, elősegítették a mozgás szeretetét, az egészségtudatos életmódot, kitartásra nevelt a mozgásos tevékenységek által.
1. Nyíregyháza, 2013. október 16. – autóbuszos kirándulás (41 fő)
2. Jászberény – Boldog – Hatvan, 2014. április 02. – autóbuszos kirándulás (12 fő)
3. Alattyán – Jánoshida, 2014. május 06. – kerékpártúra (18 fő)
4. Alattyán – Pusztamizse, 2014. május. 07. – kerékpártúra (18 fő)
5. Alattyán – Jászalsószentgyörgy, 2014. május 20. – kerékpártúra (18 fő)
6. Hortobágy, 2014. október 20-21. – autóbuszos kirándulás (21 fő)
7. Kecskemét, 2015. április 27. – autóbuszos kirándulás (39 fő)
8. Budapest, 2015. 05. 20. – autóbuszos kirándulás (22 fő)
9. Eger, 2015. 05. 21. – vasúttal történő utazás (18 fő)
A kirándulások során megismertük a nyíregyházi Állatparkot, a Falumúzeumot, illetve a városközpontot. Jászberényi sétánkon megismertük a város nevezetességeit, majd aktívan részt vettünk az 1849. április 2-i hatvani csata emlékére rendezett 26. Tavaszi Hadjáraton, Közép-Európa legnagyobb katonai hagyományőrző rendezvényén a Heves megyei Boldogon. Hatvanban a Magyar Természettudományi Múzeum tagintézményeként működő Széchenyi Zsigmond Vadászati Múzeumot tekintettük meg, amely a XXI. századi fenntartható vadászathoz kapcsolódó etikus vadászati elveket, modern, környezettudatos ismereteket tartalmaz, és ezeket a legmodernebb interaktív eszközökkel teszi közzé. A Hortobágyi Nemzeti Park Látogatóközpontjában megismertük a Hortobágy legjellemzőbb élőhelyeinek élővilágát. A Körszínben a tanulók megismerkedhetnek a térségre jellemző kézműves mesterségekkel. A Hortobágyi Halastónál megnézhettük a daruvonulást. A HNP természeti adottságaira alapozott Hortobágyi Vadaspark kiválóan alkalmas volt az ősi puszta vadvilágának megismerésére. Szekértúrán ismerkedtünk őshonos állatokkal. Kerékpártúráinkon megismertük Pusztamizsén a Petrobelli Farm Mezőgazdasági Termelő és Kereskedelmi Kft. tevékenységi körét, illetve a Pusztamizsei Természetvédelmi Területet, Jánoshida, illetve Jászalsószentgyörgy nevezetes köztéri alkotásait, épületeit, történelmi és természeti értékeit. Budapesten a János-hegyi Erzsébet kilátó és a Margitsziget látnivalói bűvölték el a gyerekeket. A zugligeti Libegőzés minden tanulónak nagy élményt jelentett. Egerben a várral és történetével, a Gárdonyi Emlékházzal ismerkedtünk és megküzdöttünk a minaret lépcsőivel. Kecskeméten látogatást tettünk a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, látogatást tettünk a Vadaskertben és megnéztük a Cifra Palotát és a Katona József színházat.

Eger

Hortobágy

Jánoshida

Pusztamizse

Nyíregyháza

Hatvan

A. 2. 3 Nyelvi vetélkedő
2013. november 11. és 2014. február 28. háromfordulós nyelvi vetélkedőt bonyolítottunk le iskolánkban. Vetélkedőnk célja volt, egy, a tanulók életkori sajátosságaihoz alkalmazkodó, érdeklődésükre számot tartó verseny, mely a tanulók fejlődésével, tevékenységeikkel, szerzett tapasztalataikkal összhangban áll. Fontos volt, hogy a tanulók az elsajátított ismereteik alkalmazásával kapcsolatos képességeit fejlesszük az angol nyelv tudatos és igényes használatára nevelő, a tanulók élethelyzeteiben előforduló, motiváló feladatokkal. 19-en neveztek a versenyre a 7. 8. osztályos diákjaink közül. A nyerteseket oklevéllel, idegen nyelvű kiadványokkal, szótárakkal jutalmaztuk, illetve valamennyi résztvevőt megvendégeltük egy közös klubfoglalkozás és értékelés keretében.

Nyelvi vetélkedő győztesei

A 3. 0. Honismereti szakkörünk havi rendszerességgel működött 2014. októbertől. A szakkörhöz kötődően kapcsolódtunk be a Jászszomszédok vetélkedő sorozatba, melynek fordulóira Jánoshidán, 2014. szeptember 1-én, illetve 2014. október 10-én Jászberényben került sor.
Honismereti szakkörünk 12 felső tagozatos tanulóval kezdte meg munkáját. Feladatunknak tekintettük, hogy teret biztosítsunk azoknak az élményszerű egyéni és közösségi tevékenységeknek, amelyek a család, az otthon, a lakóhely, a szülőföld, a Jászság megbecsüléséhez, velük való azonosuláshoz vezetnek. Segítettük az egyéni, családi, közösségi, nemzeti azonosságtudat kialakítását. A rendszerezett ismeretanyag lehetőséget teremtett a jász kultúra értékein keresztül a saját és a különböző kultúrák, a környezet értékeit megbecsülő és védő magatartás, illetve a szociális érzékenység kialakítására. Munkánk során igyekeztünk megismerni minél több, a Jászság történetével foglalkozó kiadványt, internetes oldalt és természetesen személyesen is minél több épített és természeti értéket is felfedezni.
A Jász szomszédok című vetélkedő első fordulója Alattyán és Jánoshida 3-3 fős csapatának részvételével került megrendezésre. A vetélkedőt Jánoshidán bonyolítottuk le. A vetélkedőt megelőzően a két csapat kölcsönösen meglátogatta a szomszéd települést, megtekintették a nevezetes épületeket, ellátogattak a polgármesteri hivatalba. A felkészítő pedagógus segítségével a legfontosabb ismereteket, adatokat megismerték a tanulók a szomszédos településről. Mindkét csapat nagy felkészültségről tett tanúbizonyságot: ismerték a települések történelmét, nevezetes épületeit, híres szülötteit. A vetélkedőt Alattyán csapata nyerte. A verseny döntőjére Jászberényben került sor 26 csapat részvételével. A versenyzőknek számot kellett adniuk a Jászság településiről szerzett ismereteikről, történelmi és természetismereti témakörök tekintetében. Csapatunk az előkelő 2. helyen zárta versenyt.

A 2. helyett csapat a tankerület vezetőjével

Honismereti szakkör munka közben

A 3. 1. Informatika szakkörünk 2014. februártól 2015. decemberéig működött a pályázati keretek között. A szakkör elsődleges célja volt, hogy a tanulók informatikai ismereteit bővítsük, az informatikát megszerettessük. A felső tagozatos tanulóknak lehetősége volt a korszerű információszerzés technikáinak az elsajátításához. A diákok az IKT (Információs és kommunikációs technika) megismerésén túl megtanulták a rendelkezésre álló eszközök hasznosítását, tapasztalatokat szereztek a pixelgrafika, a bemutató-készítés terén, valamint megismerték az Internet helyes használatát. A tanulók a szakkör keretein belül olyan ismereteket, készségeket sajátítottak el, amelyek képessé teszik őket a jövőben informatikához kötődő egyéni, önálló alkotómunkára. A foglakozásokon a tanulók számára fontos volt, hogy minél jobban megismerjék az informatikai környezetet, a számítástechnika hatékonyabb használatát a mindennapokban, a modern technológiák bemutatása, a diákokban felmerült informatikai kommunikációs eszközökhöz, technológiákhoz kapcsolódó kérdések felvetése megbeszélése, megoldáskeresés. A szakkör keretében 8 hónapon keresztül heti rendszerességgel szerveztünk foglalkozásokat felső tagozatos tanulóknak kiscsoportos foglalkozások keretében.

Informatikai szakkör munka közben

B. 1. 0. Szakkörök
2013 és 2015 között több szakkört működtettünk a pályázatnak köszönhetően. Néptánc szakkörünk 2013. szeptember – 2015. január között, aerobic szakkörünk 2013. október – 2014. májusa között, zumba szakkörünk 2014. szeptember – 2015. január között működött, míg az úszótanfolyam megszervezésére 2014 júniusában – 5 alkalommal került sor. A szakköreink célja a gyermekek szabad idejének hasznos eltöltése mellett az egészséges életmódra nevelés, az egészségtudatosság kialakítása volt. A szakkörök további haszna a közösségi tudat formálása, személyiségfejlesztés, kitartásra, felelősségtudatra való felkészítés és nevelés. Törekedtünk tanulóink mozgásigényének kielégítésére. A célunk az volt, hogy a gyermek közösségi életet éljen, ehhez a tánckör, a sportkörök, az úszótanfolyam ideális lehetőséget nyújtott. A foglalkozások heti rendszerességgel megtartott helyszíne az általános iskola tornaterme, illetve az úszótanfolyam helyszíne a jászberényi Lehel Hűtőgépgyár Strandfürdője volt.

Néptánc szakkör

Zumbázók

B. 1. 0. Gerevich nap és családi sportnap
2014 február 10.-én rendeztük meg a pályázat második hagyománynapját, a Gerevich Napot. Évek óta hagyomány iskolánkban, hogy a tanév egy napját iskolánk névadójáról való megemlékezésnek szenteljük. Az ünnepségre meghívtuk a JÁI intézményvezetőit, a Tankerület munkatársait, az olimpiai bajnokok nevét viselő iskolák vezetőit, a polgármestert, önkormányzati képviselőket, és a szülőket. Iskolánk tanulói szorgalmasan készültek az ünnepi műsorra. Iskolánk tanulói különböző műsorszámok révén (néptánc, zumba, aerobik) adtak számot felkészültségükről. A résztvevők tiszteletük jeléül az Olimpiai Himnusz felcsendülése után elhelyezték koszorúikat a Gerevich Emlékfalnál. A megemlékezés után a vendégek és a pedagógusok kötetlen beszélgetést folytattak szerény vendéglátás mellett. A Gerevich Nap másik fontos eseménye a Családi Sportnap volt. A Családi Sportnapon 13 család vett részt. Versenyfeladatok alapján mérték össze a családok sportteljesítményüket. A feladatok viszonylag egyszerűek voltak, könnyen teljesíthették azok az anyukák, apukák is, akik nem sportolnak rendszeresen. A szülők és a gyermekek egy jó hangulatú napot töltöttek el együtt nagyon hasznosan. A verseny végén minden család ajándékcsomagot (gyümölcs, üdítő) és oklevelet kapott. A győztes család hazavihette a Gerevich Kupát.

Családi sportnap résztvevői

B. 2. 0.
Egészségnapokat szerveztünk több alkalommal.
• 2013. november 25.
• 2014. május 29.
• 2014. november 07.
• 2015. január 30.
Egészségnapjaink célja volt, hogy felkeltsük az érdeklődést, az igényt az egészséges életmód iránt tudatosítsuk, hogy az egészséges étkezési szokások és a rendszeres testmozgás fontos részei a gyermek fejlődésének és az egészséges életvitelre nevelésnek. Az egészséges életmód eléréséhez fontos, hogy odafigyeljünk a táplálkozásunkra, valamint eleget mozogjunk. A testmozgás fontos ahhoz, hogy egészséges életet éljünk. Célunk volt, hogy a gyerekek tisztában legyenek azzal, testi és lelki egészségük egyaránt fontos az egészséges élethez. A program keretében különféle ismeretszerzési módszerrel fejlesztjük diákjaink életviteli, környezeti, kommunikációs kompetenciáit. Természetesen szempont volt, hogy iskolánk tanulói a program során kellemesen kikapcsolódjanak, és játékos formában sajátítsanak el új ismereteket, motiváltak legyenek a témáink iránt. A tanulók csoportokban, együttműködve, egymást segítve vegyenek részt a projektben, így jussanak sikerélményhez. Az egészségnapok során elméleti vetélkedők, ismeretterjesztő filmek, egészségügyi szakemberek részvételével előadások, sportfoglalkozások, edzőtermi sportolás, bowlingozás, egészséges ételek elkészítése, kerékpározás, szépészeti, kozmetikai, hajápolási tanácsadás egyaránt helyet kapott. Az egészségnapok alkalmával diákjaink sok egészséges gyümölcsöt, ételt, italt fogyaszthattak. Alkalmanként 150 főt sikerült bekapcsoltunk a programokba, azaz csaknem teljes tanulói létszámunkat.

Elsősegélynyújtás

Egészségesen az Egészségnapon

B 3. 0. Egészségnyújtási tanfolyamot szerveztünk 2014 májusában 3 alkalommal. A tanfolyam megszervezésével célunk, hogy tudatosuljon diákjainkban, hogy a segítség nyújtása fontos, amíg a szakszerű segítség meg nem érkezik. A laikus elsősegélyt nyújtónak nem gyógyítania kell, hanem csökkentenie kell a baleset, vagy rosszullét következményeit, lehetőleg megelőzni a további állapotromlást. Az elsősegély nyújtására bárki alkalmas, aki képes segíteni úgy, hogy beavatkozásával ne okozzon kárt, további ártalmat. Fontos, hogy a segítséget nyújtó viselkedése határozott, céltudatos legyen. Ennek szellemében 8. osztályos tanulóink (17 fő) három alkalommal ismerkedhettek meg az elsősegélynyújtás szabályaival. Elméleti és gyakorlati képzés keretében egészségügyi végzettséggel rendelkező személy segítségével sajátították el a diákok az alapokat, illetve mélyítették a biológia órán elsajátított ismereteiket. A gyakorlati ismeretek elsajátítását segítette az iskola által beszerzett Ambu baba használata.

Tanfolyam a 8. osztályosok részvételével